Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

Att sova gott på natten är extremt viktigt för människan. En dålig natt sömns kan förstöra en hel dag, både socialt på jobbet och skapa problem i hemmet i och med bråk och tjafs med familj och barn. Flera nätters dålig sömn ger ännu större problem, både psykiskt men även fysiskt om problemen kvarstår.

Det finns många olika knep och tricks som man kan ta sig till som inte involverar medicinering eller stora förändringar i livet. Testa dig fram med olika metoder och se om någon ger en tydlig förbättring i sömnkvaliteten.

Ökad exponeringen för starkt ljus under dagen

Din kropp har en naturlig tidsinställd klocka som kallas för din dygnsrytm. Klockan påverkar din hjärna, din kropp och hormonerna och hjälper dig att hålla dig vaken och berättar för kroppen när det är dags att sova. Naturligt solljus eller starkt ljus under dagen hjälper till att hålla din dygnsrytm intakt vilket ger en ökad energi på dagen men också en ökad sömnkvalitet och varaktighet av sömn på natten.

Tester som gjorts hos personer med sömnlöshet förbättrade exponeringen för starkt ljus på dagen sömnkvalitet och varaktighet avsevärt. Det reducerade också tiden för testgruppen att somna med 83% i genomsnitt. En liknande studie gjord på äldre vuxna fann att 2 timmars exponering för starkt ljus under dagen ökade sömn mängden med 2 timmar och sömnkvaliteten med 80%.

Majoriteten av forskning är gjord personer med allvarliga sömnproblem. Men, exponering av dagsljus, hjälper också dig som har mildare problem med störd sömn eller svårt att somna även om det inte är lika bevisat empiriskt.

Lider du av sömnproblem, vare sig de är allvarliga eller milda, försök att få exponering av solljus dagligen i form av en promenad eller liknande ute i friska luften. Om det inte är möjligt pga molniga dagar, överväg att investera i en lampa som avger konstgjord dagsljus.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here